Identiteitsdocumenten en vrijwillige terugkeer

Hoe doet u een aanvraag?

Stuur een e-mail naar cid.teruggavedocumenten@ibz.fgov.be in het Nederlands, Frans, Duits of Engels. Is uw aanvraag dringend? Vermeld dit.

Het kan zijn dat uw documenten zich bij de RvV bevinden. In dit geval zal DVZ u informeren en zal u de RvV rechtstreeks moeten contacteren.

Wat vermeld ik in mijn aanvraag?

Als u wil terugkeren naar uw land van herkomst, moet u dit aantonen met een ticketreservatie of een ingevuld REAB-formulier.

Als u nog in procedure bent, zal u gevraagd worden afstand te doen van uw verzoek om internationale bescherming.

Wanneer kan ik de documenten ophalen?

U zal via e-mail een uitnodiging ontvangen om uw documenten op te halen. Dit kan enkele dagen duren. Op de uitnodiging staat waar en wanneer u zich moet aanbieden.

Wie mag de documenten ophalen?

U moet persoonlijk uw documenten ophalen en u moet een ontvangstbewijs ondertekenen. U kan wel de documenten van uw minderjarige kinderen ophalen.

Kan u zelf niet komen? U kan iemand anders sturen. Deze persoon moet beschikken over een volmacht. Dit is een schriftelijk document waarin u deze persoon toestemming geeft om uw documenten op te halen. Dit document moet ook vermelden waarom u niet zelf de documenten kan komen ophalen.

Wat betekent het om niet-begeleide minderjarige te zijn? Jij en je voogd of je voogd alleen kunnen je documenten ophalen.